Pismeni radovi osnovaca u Srbiji su nečitki i prepuni engleskih reči! Svaki treći učenik greši u korišćenju velikog slova, jedna petina đaka svoje rečenice ukrašava crtežima i simbolima, a isto toliko osnovaca greši u pisanju sastavljenih i rastavljenih reči, pokazalo je najnovije istraživanje „O pismenom izražavanju učenika", koje je sa svojim saradnicima uradila profesorka srpskog jezika i književnosti i saradnica Instituta za pedagoška istraživanja Jelena Stevanović. Prema tvrdnjama Jelene Stevanović, korišćenje engleskih reči u pismenim radovima naših osnovaca postala je uobičajena pojava.
- Više od 13,2 odsto učenika pored srpskog koristi reči drugog jezika, najčešće engleskog. Postalo je uobičajeno da usred rečenice naiđete na engleske reči ili slova - „By IsidorŽ ‘94", „By Gara", „Bye", „The End", „Let me Think", „Moja crteži o sastawu"... - objašnjava za Press profesorka Stevanović.
Drastično pogoršanje
Ona kaže da je ovo istraživanje pokazalo da gramatičke greške u formulaciji rečenice pravi 80 odsto učenika sedmog i osmog razreda, da petina osnovaca umesto slovima svoje rečenice „ukrašava" crtežima ili simbolima, a isto toliko njih greši u pisanju sastavljenih i rastavljenih reči (npr. polu-kružni, nesećam se, od prilike).
- Kada se gramatičke greške koje su učenici napravili posmatraju zajedno, najveći broj grešaka pojavljuje se u formulaciji rečenice. Gramatičke greške pravi 83 odsto učenika šestog razreda i 75 odsto učenika sedmog razreda. Jezička pismenost je prva na listi ciljeva celokupnog procesa obrazovanja, ali stiče se utisak da su značajne društvene promene koje su se u međuvremenu dogodile bile praćene drastičnim pogoršanjem situacije i u ovoj oblasti - upozorava Stevanovićeva.
Ona navodi da većina učenika šestog razreda piše ćirilicom, dok više od od polovine sedmaka izbegava Vukovo pismo.
- Ima i onih koji mešaju ćirilicu i latinicu, mada je u pisanom tekstu izričito zabranjeno kombinovanje dva pisma. Ali, to nije sve. Iako su pisana slova osnovni oblik pisma, većina učenika šestog razreda piše štampanim slovima. Učenici sedmog razreda više koriste pisana nego štampana slova, a jedna desetina učenika kombinuje štampana i pisana slova i to tako da više greše stariji nego mlađi. Većina učenika ima čitak rukopis, dok jedna četvrtina ima nečitak. Stariji učenici pokazuju veću tendenciju da pišu nečitko - upozorava Stevanovićeva.
Kada je reč o pravopisu, osnovci najviše greše kod upotrebe znakova interpunkcije, pa čak 75,7 odsto njih ne zna da pravilno upotrebi ove znakove!
Postalo je uobičajeno da usred rečenice koju napišu naši đaci naiđete na reči iz engleskog jezika ... Jelena Stevanović,profesor srpskog jezika i književnosti
- Gotovo petina učenika greši u pisanju sastavljenih i rastavljenih reči. Zanimljivo je da učenici starije grupe prave više grešaka od mlađih učenika u skoro svim posmatranim pravopisnim oblastima. Tako u korišćenju zareza greši više od polovine učenika sedmog razreda, dok istu grešku pravi nešto manje od polovine učenika šestog razreda - kaže Stevanovićeva.
Lektira na internetu
Profesorka srpskog jezika i književnosti u beogradskoj Osnovnoj školi „Skadarlija" Valentina Ivanović kaže da je pismeno izražavanje učenika takvo da bi nadležni morali da se ozbiljno pozabave ovim pitanjem.
- Đaci u svojim pisanim radovima najčešće mešaju ćirilicu i latinicu, ubacuju engleske reči kao što su „cool", „ok", „yes"... Oni suviše vremena provode ispred kompjutera i televizije, ne čitaju skoro ništa, a obaveznu lektiru nalaze prepričanu na internetu - upozorava profesorka Ivanović.